Saanko oikeasti panostaa itseeni? Onko se muilta pois? Miten aloittaa matka kohti uutta elämänvaihetta, jossa olen kokonaisvaltaisesti hyvinvoiva, energinen ja tyytyväinen itseeni?

"Panostamalla itseesi saat lisää energiaa ja jaksamista arkeesi. Liikkumisesta tulee luonteva osa arkeasi. Kun sinä voit hyvin, hyvä olo leviää myös ympärillesi."

Henkilökohtaisena valmentajanasi toimiva koulutettu personal trainer on aidosti läsnä vain sinua varten. Näin valmennus on räätälöity juuri sinulle, sinun valitsemassasi ympäristössä.

Marina Wallenstjerna, personal trainer

Minulla on aina ollut haaveena auttaa ihmisiä voimaan paremmin.

Olen itse kohdannut monenlaisia vastoinkäymisiä oman terveyteni kanssa. Olen kärsinyt nivelongelmista, autoimmuunisairaudesta johtuvista oireista, leikkausten jälkeisistä haasteista sekä selittämättömistä muista vaivoista kuten toisen käden äkillinen toimintakyvyttömyys.

Vaikeuksista selvitäkseni aloin hakea tietoa ja osaamista liikunnasta, ravinnosta sekä kokonaisvaltaisesta kehonhuollosta. Lopulta onnistuinkin kuntouttamaan itseni jälleen toimintakykyiseksi. Tämä valoi minuun uskoa, että syvistäkin vesistä on mahdollista nousta. Tämä kaikki on ollut myös vahvistamassa omaa sisäistä haluani vastaavasti auttaa muita.

Koettelemusteni johdosta matkaani on tarttunut paljon osaamista, jonka uskon hyödyttävän monia ihmisiä. Lisäksi olen kiinnostunut kehittämään itseäni edelleen ja hankkimaan lisää asiantuntijuutta eri osa-alueilta.

Yksi tärkeimmistä oivalluksistani on ollut se, että liikkumista kannattaa ylläpitää sellaisilla muodoilla kuin kulloinkin pystyy. Mikäli jokin juttu ei onnistu, mietitään vaihtoehtoja sen sijaan, ettei tehtäisi mitään.

Aikanaan palkkasin itsekin personal trainerin. Halusin ymmärtää, miten voisin ottaa nivelongelmani huomioon, auttaa ja hoitaa kehoani toimimaan paremmin ja miten voisin ennaltaehkäistä ongelmia. Ja ennen kaikkea välttyisin rikkomasta kehoani enempää!

Kun vierellä oli ammattilainen kertomassa mitä tehdä, vähensi se myös omatoimisen opiskelun tarvetta. Hän antoi minulle tarvitsemaani tietoa, selkeät ohjeet liikkeistä, vastuksista sekä toistomääristä. Ilman häntä olisin todennäköisesti harjoitellut väärin, mikä olisi saattanut pahentaa tilannettani entisestään.

Personal traineriksi kouluttautuminen oli minulla haaveena jo vuosia. Minulla oli pitkä ura taloushallinnon alalla, mutta pohdittuani tarkkaan, mitä elämältäni haluan, päätin seurata rohkeasti kutsumustani ja kouluttautua haaveilemalleni alalle.

Nyt haluan osoittaa sinulle mahdollisuutesi parempaan elämänlaatuun sekä auttaa ja tukea sinua oman hyvinvointisi matkalla. Tältä sivulta löydät tukipilarini kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Useimmat meistä kyllä tietävät, että pitäisi liikkua useammin ja syödä terveellisemmin. Tulokset jäävät harvoin tiedosta kiinni. Puuttuva palanen onkin usein myötäelämisen, kanssakulkemisen ja tuetuksi tulemisen puute. Tulokset ovat aivan erilaisia, kun asiantuntijuuden lisäksi saat ymmärrystä sekä kokonaisvaltaista tukea.

Miksi omaan hyvinvointiin kannattaa panostaa?

  • Hyvinvointi vaikuttaa elämässä oikeastaan kaikkeen.
  • Voit nauttia elämästä suorittamisen sijasta, jaksat halutessasi tavata ystäviäsi tai käydä teatterissa – mistä ikinä nautitkaan.
  • Energisenä arki sujuu paremmin kaikilla osa-alueilla ja jaksat panostaa myös muiden asioihin.
  • Hyvinvoivana olet tyytyväinen itseesi, omaan elämäntilanteeseesi ja siihen, mitä saat aikaan.
  • Voimaantuessasi huomaat pystyväsi vaikuttamaan omaan elämääsi enemmän kuin luulitkaan.
  • Kun koet itsesi kokonaisvaltaisesti hyvinvoivaksi, sinun on helpompi hyväksyä itsesi.
  • Liikkuva elämäntapa tuo sinulle elämäniloa ja sinulla riittää motivaatiota aloittaa uusia mielenkiintoisia juttuja.
  • Kun vastustuskykysi paranee, olet harvemmin kipeänä.
  • Voiko olla mahdollista, että liikkumattomuus, jatkuva univelka, epäterveellinen ruokavalio ei lisäisi sairauksien todennäköisyyttä?

Jos jaksamista ja innostusta ei ole, näkyy se ensimmäisenä kotona. Jollei itse voi hyvin, vaan on jatkuvasti turhautunut ja tuskastunut, ei jaksa olla läsnä läheisille, nauttia arjesta eikä antaa parastaan työelämässäkään. Kun toistuvasti toivoo tai suunnittelee jotain, mikä ei omien voimien puutteen vuoksi onnistu, saattaa helposti pettyä itseensä kerta toisensa jälkeen. Tämä kaikki vaikuttaa vähitellen oman elämän mielekkyyteen.

Onneksi on olemassa vaihtoehtoja. Sinun ei tarvitse tuntea uupumusta, eikä tyytymättömyyttä itseesi tai omaan elämäntilanteeseesi.

Panostamalla itseesi ja hyvinvointiisi saat energiaa arkeesi. Nautit arkipäiväisistä asioista, eikä niistä ole vain pakko suoriutua jollain tavalla. Et odota vain jatkuvasti viikonloppuja ja lomia. Jaksat tehdä kotitöitä ja mahdollisesti olla lasten kanssa, arjen pyörittämisen ollen mukavampaa ja helpompaa. Voimaantuneena pysyt rauhallisena menettämättä niin helposti hermojasi. Näin kestät paremmin vastoinkäymisiä, joita meistä jokaisen elämänpolkuun sisältyy.

Itseensä, hyvinvointiinsa ja terveyteensä panostaminen luonnollisesti ennaltaehkäisee sairauksia, lisäten myös elinvuosia. 

Miten saada uusi elämänvaihe käyntiin?

  • Tiedollakin on oma paikkansa – sitä tarvitaan, mutta kukaan ei halua hukkua tietotulvaan.
  • Tärkeintä on usein tuki ja ymmärrys – toiveikkuus syttyy näiden seurauksena kuin itsestään.
  • Selkeät ja sinulle räätälöidyt ohjeet helpottavat rutiinien luomista.
  • Motivoinnin merkitys on suuri uusien rutiinien ylläpitämiseksi.
  • Oikeiden liikkeiden ja tekniikkojen oppiminen pienentää loukkaantumisriskiä.
  • Opittuasi oikeat tekniikat, on sinun helppo tehdä liikkeitä halutessasi itsenäisestikin.
  • Ihminen on kokonaisuus, joten hyvinvointia kannattaa lähestyä kokonaisvaltaisesti.
  • Onnistumisen avaimet ovat sinulle mielekäs tekeminen yhdistettynä apuun ja tsemppaukseen.

On kyseessä aloittaminen tai uudelleenaloittaminen, niin tekemistä yleensä riittää. Monesti aloittaminen ja tekeminen saattaa jäädä tekemättä, koska ei tiedetä, mistä kokonaisuutta kannattaisi lähteä purkamaan.

Saadessasi selkeät askelkuviot alkuun pääsemiseksi sinulla on varmuus, että teet oikeita asioita oikealla tavalla. Näin liikkumisesta tulee pysyvä osa arkeasi.

Uuden elämänvaiheen kautta saat paremman elämänlaadun itsellesi monin eri tavoin. Oman terveyden ja hyvinvoinnin lisäksi vaikutukset ulottuvat ihmissuhteisiin, työelämään ja ylipäätään oman elämän arvostamiseen. Voit vihdoin elää sellaista elämää, jota haluat elää.

On aivan mahtava tunne, kun onnistut jossain sinulle tärkeässä asiassa. Koska huomaat pystyväsi yhteen asiaan, itseluottamuksesi kasvaa ja tiedät onnistuvasi myös muissa asioissa. Ollessasi tyytyväinen itseesi elämäsi rullaa mukavasti, ja uskallat viedä elämässäsi muitakin asioita eteenpäin liittyen esimerkiksi työelämään ja parisuhteeseen.

Ystäväsikin kysyvät sinulta, ”Miten pystyt ja ehdit tehdä nämä kaikki asiat, samalla kun jaksat harrastaa?”

Sinussa on potentiaalia enemmän kuin uskotkaan!

  • Tiedät, että jotain pitäisi tehdä, muttet mitä ja miten – tutustuttuani tilanteeseesi saat minulta yksityiskohtaiset ohjeet.
  • Ei haittaa, vaikka olisit epävarma itsestäsi, fyysisestä kunnostasi tai siitä, miten aloittaa – minulta saat tukea.
  • Vaikket olisi ennen liikkunut säännöllisesti tai sinulla on liikkumisesta taukoa, autan sinut alkuun.
  • Sinun ei tarvitse potea huonoa omatuntoa, että panostat itseesi – näin voit antaa enemmän myös muille.
  • Muutos on mahdollinen sinullekin – jokainen ottamasi askel vie sinua eteenpäin.
  • Sinun ei tarvitse ryhtyä muutokseen yksin – avullani pystyt suurempiin muutoksiin, kuin mihin itse uskoit pystyväsi.

Saatat pohtia, onko hyvinvoinnista monipuolisesti huolehtiminen sinulle edes mahdollista. Onko sinusta siihen? Nämä ovat yleisiä ajatuksia, etenkin tässä ajassa, kun näemme joka puolella jatkuvasti epäaitoa kiiltokuvaelämää.

Sinun ei siis tarvitse tuntea riittämättömyyttä, epätoivoa, häpeää tai katkeruutta. Ja etenkin – älä missään nimessä luovuta!

Eletty elämä ja sen eri osa-alueiden vaatimukset sekä kiireinen elämänrytmi jättävät jälkensä. Jos arjessa on monia erilaisia vastuita, tulee helposti priorisoitua muiden tarpeet oman hyvinvoinnin ja itsestä huolehtimisen edelle.

Liikkuminen jää helposti kokonaan, mikäli terveyden kanssa ilmenee jotain ongelmia tai rajoitteita. Tästä saattaa seurata turhautumisen tunnetta. Voidessasi paremmin voit antaa enemmän myös muille.

Näin sinulla on paremmat mahdollisuudet nauttia ja suoriutua täysipainoisesti elämästäsi; perheestäsi, työstäsi, harrastuksistasi. Jaksat elää mielekästä elämää vielä pitkään.

Avaimia aloittamiseen ovat itsemyötätunto, armollisuus, luottavaisuus ja levollisuus. Kun olet kiitollinen siitä, mitä sinulla jo on, paranee tunteesi elämänhallinnasta ja voit tuntea enemmän tunteita, kuten tyytyväisyys, onnellisuus, aitous, luovuus, ylpeys, levollisuus ja tasapainoisuus.

Nyt kun alat panostamaan itseesi enemmän, haluankin muistuttaa sinua, että älä tunne siitä huonoa omaatuntoa. Itsestä huolehtiminen ei ole epätervettä itsekkyyttä. Hyvinvoivan ihmisen lähellä myös muut voivat paremmin.

3+1 tukipilaria kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin

Parhaaseen lopputulokseen pääset, kun kuljet eteenpäin pienin askelin, esimerkiksi kaksi viikkoa kerrallaan.

TUKIPILARI 1 – VAKAA POHJA

Vakaa pohja on tukipilareista olennaisin ja tämä on tärkeintä saada kuntoon ensimmäisenä.

Vakaassa pohjassa on elementtejä mm. unesta, levosta, läsnäolosta, luottamuksesta, hyväksynnästä, mielen voimasta, avoimen vastaanottavaisesta olotilasta. Lähdetään yksilöllisesti avaamaan omia rutiineja, miten ja miksi syö tai toimii niin kuin toimii. Edetään vähitellen ja lempeästi, ei pakottamalla, eikä siksi koska täytyy vaan siksi, koska niin on hyvä ja koska itse haluaa. Luodaan valmiutta ja vakaata perustaa lähteä kehittämään omaa kokonaisvaltaista hyvinvointiaan.

Ihminen voi levätä päivän mittaan paljonkin, mutta se ei korvaa palauttavaa unta. Toisaalta pelkkä unikaan ei riitä, mikäli arjessa ei pysähdy hetkeksikään heräämisen ja nukahtamisen välissä. Keho parantaa itseään unen aikana ja mikäli unta laiminlyödään, ei keho pysty puolustautumaan parhaalla mahdollisella tavalla sairauksia vastaan. Unen laatuun on mahdollista vaikuttaa monin eri tavoin myös ravinnon avulla. Uni on kaiken perusta ja edellytys muiden tukipilareiden mahdollistumiselle.

Jos pohjasi ei ole vakaa, et jaksa panostaa muihin tukipilareihin. Tai vaikka jaksaisit, et saa niin suurta hyötyä kuin palautuneena. Kuormittunut keho ei pysty ottamaan kunnolla vastaan rasitusta, eikä stressaantunut ruoansulatusjärjestelmä imeyttämään ravinteita.

Kukaan ei ole epäonnistuja tai väärässä paikassa halutessaan kehittää omaa hyvinvointiaan, vaan jo hyvinkin tukevasti heränneenä ja oikealla tiellä.


TUKIPILARI 2 – RAVINTO

Kun ihminen on palautunut kunnolla, on hänellä energiaa pohtia, miten voisi kehittää päivittäistä ravintoaan.

Ravinto pitää sisällään ruoat sekä juomat.

Ensimmäiseksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että juot tarpeeksi vettä, sillä elimistö tarvitsee runsaasti vettä toimiakseen kunnolla. Me suomalaiset juomme paljon kahvia, joka kuivattaa elimistöä, aiheuttaen vaivihkaa kroonisen nestehukan.

Toiseksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, mitä syöt. Suosi mahdollisimman prosessoimatonta ja puhdasta ruokaa. Syö monipuolisesti, suosi vihanneksia, kasviksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä.

Sen lisäksi mitä syömme, on tärkeää myös se, miten syömme. Jos napostelet jatkuvasti, siirtää se nälän tunnetta, eikä sinun välttämättä tule syötyä kunnollisia aterioita. Ruokailuvälien ollessa säännölliset pysyy verensokerisi tasaisena, ja sinulla on energiaa toimia läpi päivän.

Omilla valinnoillasi pystyt vaikuttamaan paljon siihen, kuinka voit.

Joskus aamuisin ei tee mieli syödä, saati laittaa ruokaa, on yhtenä vaihtoehtona tehdä illalla smoothie valmiiksi jääkaappiin. Sekaan on helppo laittaa monia ravitsevia raaka-aineita, joita ei välttämättä muuten tulisi syötyä. Aamupala on näin helppo vain napata jääkaapista – ja juoda.

Koska ihminen on kokonaisuus, vaikuttaa kaikki kaikkeen. Ravinnon avulla voi pudottaa painoa, mikäli sitä on sattunut kertymään, jolloin usein helpottavat myös mahdolliset nivelvaivat. Tämän jälkeen yleensä syttyykin aivan uudenlainen kipinä liikkumiseen!


TUKIPILARI 3 – LIIKKUMINEN

Liikkumisesta saa liikettä, energiaa ja virtaa kaikkeen tekemiseen arjessa.

Liikkuminen vaikuttaa useampaan asiaan, kuin yleensä ajattelemmekaan. Kuten esimerkiksi niveliin ja luuntiheyteen. Sinäkin varmasti haluat, että nivelesi toimivat vielä eläkkeellä, eikä lonkkasi murru, vaikka sattuisit liukastumaan talvella?

Tärkeää on myös monipuolisuus, ihminen ei ole tarkoitettu siihen, että tekee vain yhtä asiaa. On hyvä saada jonkinlaista rasitusta eri osa-alueilla. Vaikka liikkuisi rauhallisesti, on kuitenkin hyvä joskus rasittaa kehoa ja nostattaa sykettä enemmän. Tämä kehittää erityisesti hengitys- ja verenkiertoelimistöä.

Puhunkin tietoisesti liikunnan sijasta liikkumisesta. Monien mielestä liikunta kuulostaa liian tavoitteelliselta, eikä tarkoitus missään nimessä ole tähdätä urheilusuorituksiin. Usein mielikuva liikunnasta on se, että harrastetaan jotain tiettyä lajia, jossain tietyssä paikassa.

Liikkuminen taas kattaa kaiken, mikä vähänkään liikuttaa raajoja. Liikkua voi ilman mitään välineitä tai kuntolaitteita. Esimerkiksi työpäivän aikana on hyvä nousta useamman kerran ylös tuolilta ja verrytellä, tehdä vaikkapa muutama kyykky.

Luonnossa liikkuminen taas vaikuttaa terveyteemme positiivisesti, vaikka emme tekisikään siellä mitään liikuntasuorituksia. Raikas ilma ja luontoyhteys tekee suorastaan ihmeitä – ajatus kulkee huomattavasti selkeämmin esimerkiksi pienen metsäkävelyn jälkeen.

Liikkumalla pääsee usein pois omien ajatusten oravanpyörästä. Kun pääsee liikkumaan tavalla, josta itse nauttii, voi keskittyä vain siihen ja unohtaa kaiken muun. Näin saat tilaa omille ajatuksille, mikä tuo arkeesi lisää mielenrauhaa, tyyneyttä, kärsivällisyyttä ja stressinsietokykyä.

Liikkumisen merkitys korostuu etenkin silloin, kun jokin paikka on kipeä. Tällöin liikkuminen saattaa jäädä kokonaan pois, vaikka paras vaihtoehto olisi löytää jokin vaihtoehtoinen tapa liikkua. Tällöin on myös mahdollista kompensoida ravinnon avulla muutoksia liikkumisessa.

Palautumisen ja liikkumisen lisäksi tärkeää on myös kehonhuolto. Nukkuminen ja lepääminen ovat passiivista toimintaa ja kehonhuolto, kuten kehoa avaavat venytykset, aktiivista tekemistä.


KOKONAISVALTAINEN TUKIPILARI – IHMISET

Ihmisten vaikutus on suuri jokaisen tukipilarin kohdalla. Yksin on vaikea lähteä toteuttamaan yhtään mitään, mikäli ympärillä ei ole kannustavia ihmisiä.

Vaikka ympärillä olisikin tukiverkosto, he eivät välttämättä ole tsemppaamassa ja kannustamassa. Vaikka he tietäisivät, että haluat panostaa hyvinvointiisi ja ehkä saada painoakin pois, saattavat he silti kylässä ollessasi tuputtaa sinulle pullaa ynnä muuta.

”Haluaisin panostaa hyvinvointiini, mutta miten tsempata itsensä onnistumaan, jos ympärillä olevat ihmiset vastustavat tai lannistavat?”

Muista, ettet ole yksin tilanteesi kanssa! Autan sinua mielelläni.

Tsemppaan sinua ja olen sinulle oikeasti läsnä, fyysisesti sekä henkisesti.

Tuen sinua ja uskon, että tulet onnistumaan.

Lähden kanssasi lenkille, metsään tai mikä onkaan juuri sinulle inspiroiva ympäristö liikkua. Sinun ei siis tarvitse lähteä kuntosalille, mikäli se ei tunnu omalta ympäristöltä.

Voimme mennä yhdessä myös ruokakauppaan ja näytän sinulle mitä sieltä kannattaa ostaa ja mistä hyllystä raaka-aineet juuri sinun lähikaupastasi löytyvät.

Räätälöin sinulle suunnitelman, jonka avulla pystyt kehittämään vakaata pohjaa, ravintoa sekä liikkumista juuri sinun tämänhetkisessä elämäntilanteessasi. Lähdemme liikkeelle pienillä ja määrätietoisilla muutoksilla, joten muutos ei kuormita sinua, vaan tuo vähitellen enemmän energiaa elämääsi.

Kun opin tuntemaan sinut ja lähtötilanteesi, osaamme lähteä eteenpäin sopivin askelein. Näin pystyt vaivatta noudattamaan suunnitelmaa arjessa ja työssä sekä kotona ja kodin ulkopuolella.

Liikkumisen osalta käymme yhdessä läpi liikkeet ja tekniikat, näen mitä jo osaat ja mitkä asiat vaativat vielä lisää opettelua. Näin voit varmistua, että osaat tehdä liikkeet turvallisesti oikein.

Luon sinulle henkilökohtaisen suunnitelman, mikä tavoitteenasi onkaan, esimerkiksi liikkuvuus, peruskunto, lihaskunnon kehittäminen, painonpudotus tai ruokavalion kehittäminen.

Henkilökohtaisen valmentajan kautta saat kaiken tämän!

  • Koulutetun personal trainerin osaamisen
  • Sinulle räätälöidyt selkeät ohjeet
  • Liikkumiseen inspiroivan ympäristön
  • Energiaa ja jaksamista arkeesi
  • Tukea ja ymmärrystä
  • Apua ja tsemppausta
  • Henkilökohtaisen valmentajan aidon läsnäolon
  • Lempeän startin uuteen elämänvaiheeseesi

Kaikki uudet asiat voivat jännittää ja vaatia rohkeutta. Takaan kuitenkin sinulle, että olen helposti lähestyttävä, eikä sinulla ole mitään syytä jännittää.

Matkaa voi jatkaa vain siitä, missä nyt on, joten mennyttä ei tarvitse murehtia. Tärkeintä onkin keskittyä tulevaan. Sinun elämäsi on sinun omissa käsissäsi. Millaista elämää sinä haluat elää?

Andy Hopi

"Marinasta huokuu aito halu auttaa asiakkaitaan. Lisäksi hänellä on valtavasti tietoa ravinnosta."

Tutustumistapaaminen veloituksetta!

  • Tapaamisessa keskustelemme tämänhetkisestä tilanteestasi, kuultuani sinua pohdimme, miten voin olla sinulle avuksi.
  • Keskustelumme on kahdenkeskinen ja luottamuksellinen.
  • Tapaaminen Kotisalilla osoitteessa Papinojantie 81, 36200 Kangasala.

Kaipaatko ideoita sinua innostavaan liikkumiseen?

Nähdään pian!
Marina Wallenstjerna, personal trainer

P.S. Jos jokin asia askarruttaa sinua tai haluat varata ajan puhelimitse, ota rohkeasti yhteyttä soittamalla minulle 050 - 3010 604

>